Vyhlášení podzimního kola podpor do zemědělských investic slíbil ministr zemědělství Marek Výborný v reakci na výsledky analýzy ÚZEI, které indikují negativní dopad nestandardně nastavených dotací v I. pilíři SZP (tzv. redistributivní platby) na středně velké farmy. Nastavení investičních podpor se tedy mělo primárně zacílit na střední farmy, což byla úvaha, se kterou souhlasil i Zemědělský svaz ČR, ačkoliv tento nástroj není zcela ideální k řešení problému, kterému středně velké farmy poslední dobou čelí.
Dopad redistributivní platby v kontextu vysokých nákladů a dlouhodobého poklesu cen některých komodit vedl k problémům s cashflow, což bylo umocněno navíc nešťastným rozhodnutím minulého ministra zemědělství Zdeňka Nekuly (KDU-ČSL) ohledně posunu výplat do pozdějšího období. „Řada dotčených farem se v dané situaci musela uchýlit k provozním úvěrům, které v době vysoké inflace byly velmi drahé. Ve světle tohoto problému se podpora investic (vyžadující další výdaje se zpožděnou návratností) nejeví jako ideální nástroj,“ vysvětluje Martin Pýcha, předseda ZSČR.
Investice na řadu let, problémy jsou ale teď
Investice v oblasti zemědělství se plánují vždy v horizontu několika let, nelze uvažovat z roku na rok. Velká část zemědělců má v plánu obnovovat, inovovat a rozvíjet své podnikání formou investic, aby si udrželi konkurenceschopnost. Podzimní kolo investičních podpor proto bezpochyby uvítají a lze očekávat zájem, i když nemusí být tak velký, jako v minulých letech, právě z důvodu provozních potíží s cashflow. „Ve chvíli, kdy podnik trápí nedostatek financí na běžný provoz, výplaty, krmiva, osiva, energie a další, a ve chvíli, kdy neví, jaké povinnosti a podmínky je čekají v následujících letech, není výjimkou, že si zemědělci investice rozmyslí, nebo odloží na „lepší časy“,“ uvedl Pýcha.
Podpora mikro, malým nebo středním podnikům?
Otazníky vyvolala procesní stránka tvorby pravidel a věcné nastavení podpor. „Při projednávání nastavení podpor a preferenčních kritérií pro výběr žádostí se v návrhu držela linka podpory středních podniků, kterou jsme chtěli posílit o některé další prvky: nezpůsobilost mikro-farem pro tuto výzvu, neotvírání záměrů a) a b) pro farmy do 150 ha, preference za sdružování do odbytových organizací atd. Navzdory odmítnutí našich návrhů však stále byla linka podpory středních farem alespoň trochu patrná. Ve finálním znění pravidel se ale ta linka ztrácí. Finální znění preferenčních kritérií je pro nás určitým zklamáním a bohužel nenaplňuje slib ministra Výborného, že bude cílena na středně velké farmy,“ doplnil Pýcha.